Hemmagjord asgod mögelost:D

Fick en ostkurs av min snälla morsa här om veckan :D Det här receptet lagade vi på kursen och kan tänka mig att det är ganska svårt att förstå om man aldrig lagat ost. Vi har lagat ost hemma runt julafton under hela våran uppväxt men vi lärde oss massa nya metoder och bakterier m.m. 
Jag kan inte sitta och skriva ner exakt vad vi gjorde för det kommer bli alldeles för mycket text som ingen kommer orka läsa, så jag föreslår att ni som är intresserade av att kunna och förstå det här, gå på kursen, den var asbra. 

Det är en heldagskurs på Gårdsmejeri Ostbiten där man får äta frukost tillsammans på gården innan man sätter igång att laga ost av 500 liter mjök. Det är provsmakning på olika ostar, man gör egen färskost, man går igenom skillnaden på t.ex. halloumi, fetaost, brie, cammenbert, fil, yoghurt m.m. 
Så får man med ost hem, eller den ligger kvar på gården i ca 2 månader så hon kan vända på dom och ta hand om dom .Så åker man tillbaka och hämtar ut några kilo ost. :D
Hade tyvärr bara med mig mobilkameran på kursen, så kommer inte ladda upp fler bilder på bloggen, men kan slänga upp en bild på instagram  @foodbyschramme :)
 
 
Väldigt orutinerat av mig men hade inte bilden på datorn som jag hade tänkt lägga upp, men det är iaf min ost i bakgrunden så en liten skymt av den får ni allt :) Det är bara ca 1/8 av osten, tror den vägde 2kg :)
Recept på rullen la jag upp i mars om ni missade det :)
 
 
Recept:
  •  Mjölk: Komjölk
  • Temp: 37 grader
  • Syrakultur: 2% mesofil
  • Mögel: Penicillium roqueforti upplöst i kallt vatten eller pudras ner i grytan. (Om man inte har mögelbakterier hemma kan man röra ner en bit av en köpt mögelost)
  • Förmognad: Kort 10 min
  • Löpe: 30ml/100 liter mjölk
  • Brytning: grov, ca 2cm

Rörning: 5 minuter med skopa, därefter vila ca 30 min/20 min, upprepas i ca 2-2,5h. Rör något oftare i början av tiden för att inte massan ska klumpa sig. Man kan behöva värma något under omrörningarna för att behålla en konstans temeratur på 30-32 grader under hela ystningen. Har man gjort rätt här så ska kornen va klädda (ska vara ett skinn runt varje korn som ser ut ungefär som skinnet på insidan av ett äggskal)

Formning:
Ta bort det mesta av vasslen och rör om i ostmassan. Forma massan i höga durkslag/roquefortformar. Skaka ur de mesta ur vasslen innan massan läggs i formen. Detta ska bilda gott om mekaniska håligheter.

Vändning: Vänd ostarna så snart som möljigt, därefter 1 gång i timmen under resten av dagen. Låt dränera i ystlokalen över natten. Därefter ska den fortsätta vändas under mognadsprosessen.
 

Sorry för krångligt inlägg, lovar att det kommer simplare, normala recept för dom som inte är nördar och vill sätta igång med osttillverkning i helgen, men lycka till för er som försöker :D
Taggar: ost;

Kommentarer :

#1: Susanna Maria

Mums så gott! :D

Svar: Ja den var verkligen jättegod, ostälskare som man är :D
Hanna Schramme

skriven

Kommentera inlägget här :