Kryddig fisk och skaldjursoppa

 
 
4-5 pers.

Ca 8 dl Skaldjursbuljong:

2 msk olja
Ca 500 g Räkskal eller mer.(Gjorde på räkskal för hade bara det, gott med andra skal också)
1 gul eller röd lök
2 morötter
1 stångselleri eller fänkål
4 st vitlöksklyftor
2 st chilisar
Dillstjälkar (eller någon annan färsk ört)
1,5 msk tomatpure
2 dl vitvin
4cl cognac
8 dl vatten eller så det täcker skalen
Svartpepparkorn
Salt och/eller japansk soja
 
 
 
 
Skaldjursfond:

Reducera (koka ner) skaldjursbuljongen till hälften så smakerna blir mer koncentrerade. Släng in i frysen om du inte använder allt.

Soppa:

2 filéer Torsk eller annan fisk
Dom skalade räkorna
3-4 dl Grädde
Cayennepeppar
Dill
Maizena till redning
Ev. 1 tärning grönsaksbuljong (underlättar lite för jag har använt så mycket kryddor från skafferiet så minns inte ens :P)
+ valfria grönsaker om du vill ha det i, jag slängde i lite morötter i början, sen hackad sparris som jag la ner i slutet.

Gör såhär:
Buljong:
Hetta upp oljan i en kastrull, släng ner skal och grovt hackade grönsaker. Bränn av allt, släng på tomatpure, vin och cognac. Rör runt och låt koka nån minut.
Häll på vatten plus resten av sakerna så det täcker allt. Koka upp, skumma av då och då. Låt koka i ca 20 min.
Sila, klart!
Soppa:
Nu har du en buljong. Vill du ha en fond är det bara att ställa på plattan igen och reducera.
Jag gillar att koka ner buljongen innan jag tillsätter grädden om jag ska göra soppa. Det blir lite intensivare smak och inte så blaskig soppa.
När grädden är i är det bara att börja smaksätta mer om du inte är nöjd med smaken. Red den med maizena, ska inte vara för tjock!. Släng i valfria grönsaker om du vill ha det i. Skär fisken i tärningar och lägg ner, behöver bara några få minuter. Lägg sist ner dill och räkor, koka inte upp igen för räkorna blir sega direkt. Hade jag haft gurkmeja hemma så hade jag slängt ner lite sånt för att få sn snyggare färg på soppan :) 

Servera rykande varm med nybakat bröd, smör och ost.

 
 
Taggar: Buljong, matblogg, recept, räkor, skaldjur, soppa;

Kommentera inlägget här :