Ugnsbakade färgglada betor :D

Fick önskemål av en kompis igår att dom vill ha mer vegetariska recept, som jag sagt innan så lagar och fotar jag mycket mat hemma så jag har bilder och recept hela veckan på havet. Hade som tur var ugnsbakat betor i veckan så det får bli dagens vegetariska inlägg.
Ni får också önska mat, recept eller tips så ska jag försöka ordna det så fort jag kommer hem.

Maximillian Lundin är med oss lite i köket denhär veckan och ska ge oss lite grymma tips och idéer på näringsrik, vegetarisk mat. Tror däremot att han bara kollar runt i köket nu och kommer tillbaka och har kurs nästa vecka då alla som jobbar nu är lediga :( 
 
 
Du kan välja att bara baka en färg på betorna men allt blir roligare med färg, kom ihåg att färgglad mat ger glada gäster :D 
 

Ingredienser:

  • Rödbetor
  • Gulbetor
  • Polkabetor
  • Olivolja
  • Honung
  • Salt
  • Gärna lite örter :P 
Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader.

Koka betorna (brukar koka rödbetorna i egen kastrull) tills dom är mjuka men inte för mjuka. Skala om du inte redan gjort de. Skär dom i den storlek du vill ha och lägg på plåt eller ungsfast form. Jag gillar att dela upp de så dom inte färgar av sig.
Ringla på olja och honung och blanda runt med kryddorna.
Använd gärna färska örter om du har, annars går det bra med t.ex. torkad rosmarin lr timjan.
Kötta in dom i mitten av ugnen i ca 20-30 min, rör om då och då, som är klara när du tycker dom är klara, så länge dom inte är hårda för då har dom ofta kvar en sån jäkla jordsmak.

Ät som tillbehör till varmrätter, blanda med sallad, gör en rödbetssallad med nötter och gratinerad chevré/fetaost eller ställ i en skål på grillbordet, funkar till aaaallt :P På bilden har jag klippt över krasse, får sommriga glada barndomsminnen av krasse :D 
 
 
 
Taggar: betor, recept, rödbetor, sallad, vegetarisk;

Kommentera inlägget här :