Falafel med tomatsallad och hummus

 
 
4pers.

Falafel:
1 frp kikärtor, ca 3 dl.
1 finhackad rödlök
4 st vitlöksklyftor
1 stor riven morot
1 kruka koriander
Hackad persilja
1 st chili
1,5 tsk spiskummin
Salt&peppar
1,5 – 2 msk mjöl
Olja till stekning

Tomat&persiljesallad:
4 st tomater Tomat
1 st Rödlök
1/2 dl olivolja
3 st pressade citroner
4 dl hackad persilja
Salt&peppar
Ev. 1 chili om du vill ha lite het sallad.

Falafel:
Släng ner kikärtorna i en skål och mixa eller mosa. (Bästa är egentligen att ha torkade kikärtor som man lägger i blöt över natten, men jag har inte alltid så bra planering vad jag vill ha till lunch :P. Hacka och riv resten av ingredienserna och blanda ner.

Man vill egentligen slänga ner lite syra i som men kom ihåg att man oftast äter syrliga tillbehör till falafel så det gör inget att den smakar lite torrt.
Många rullar röran till bollar men jag gillar att göra dom platta så man kan steka istället för att fritera. Blir kanske inte så knapriga man hade önskat men ganska mycket nyttigare :P.

Stek dom i en panna med olja.
 
 
 
 
 

Tomatsallad:
Det är typ en tabbuleh, vilket också är jäkligt gott till falafel, men min är utan bulgur med fetaost istället.Vill du ha bulgur i så släng i ca 1 dl kokt också :)  Fetaosten är i bara för att jag älskar fetaost :D Så blev det lite avocado på i sista sekunden :P 
 
 
Servera med sallad, hummus, yoghurt, pickad rödlök och bröd.

Tips: Om du inte vill göra en onyttig 1,2,3 lag till rödlöken så räcker det att pressa över citronsaft och låta skivad rödlök ligga i det en stund, då får du syran man behöver :)
Hummus har jag lagt ut recept på tidigare så bara att skrolla ner eller kolla arkivet :) 
 
Bilden under är en tabbuleh som jag lagade här om veckan när jag lagade vegetariska wraps, så ni kan ju få se den också :) 
 
 
Taggar: falafel, pitabröd, sallad, tabbuleh, vegetariskt;

Kommentera inlägget här :