Lyxa till pajen :P

 
Yes, inlägget kommer ganska sent nu men nätet har inte funkat på någon av mina raster idag, nu hoppade det nyss igång så laddar upp en inlägg direkt innan nätet försvinner igen :D 
  
Alltid när jag lagar äppel eller rabarberpaj brukar jag kasta över en nötblandning innan jag skickar in pajen i ugnen. Ibland en snabbvariant som består av honung eller sirap, blandat med kanel, kardemumma och lite salt. 
Om jag har lite mer tid så lagar jag en vanlig knäcksmet men massa hackade nötter i och ringlar över, det blir krispigt och gott, jag gillar när det är lite konsistensskillnader när man tuggar. 
Man får testa sig fram lite vad man gillar mest av att koka klart knäcken i kastrullen och hälla på den i slutet. Eller inte koka klart den och hälla på den från början. Det ska ju helst inte vara för hårt och inte heller helt segt :P men gott blir det!..
 
På bilderna är det en rabarber och äppelpaj med den snabba varianten. Den andra stannar lite mer på toppen på pajen, men vad tusan, smaken är god:P 
Man ser tyvärr inte själva nöttäcket för denhär gången testade jag att blanda allt tillsammans, men hade inte tid att baka en helt ny paj för att ta bild på, blir så mycket mat i kyl och frys eftersom vi aldrig är hemma :D
 
 
 
 
 
Taggar: baka, knäck, paj, rabarberpaj, sås, äppelpaj;

Kommentera inlägget här :